31 maart 2021

Zakelijke portretten


Als onderneming is het belangrijk om je te laten zien, zowel online als offline. De meeste eerste contacten worden tegenwoordig vaak online gelegd. Een mail of een bericht sturen via social media voelt comfortabeler aan dan een informatief telefoongesprek inplannen en aangaan. Als je dan zo’n contact maakt is het wel prettig dat je de persoon die je contacteert op foto kan zien. Dan weet je wie je aanspreekt en dit kan helpen om het contact een meer persoonlijke touch te geven. Als er na dit eerste online contact toch wordt overgegaan op een offline face to face contact dan weet je ook op voorhand met wie je te maken zal krijgen omdat je zijn/haar gezicht al kent.

Ik merk bij mezelf op dat wanneer ik op een website terecht kom, ik vrij snel op zoek ga naar een soort van ‘team’ pagina waarop personeelsleden worden geportretteerd met tekst en uitleg over hun functie binnen dat bedrijf. Als ik contact met ze moet maken vind ik het fijn om te weten hoe mijn contactpersoon eruit ziet.

Net zoals je foto op de ‘team‘ pagina is het ook van belang dat je een goede indruk maakt met je profielfoto op social media. Het is ook helemaal niet zo’n gek idee om hiervoor dezelfde foto in te zetten. Want die hebben mensen al eens een keer op een andere plek gezien. En zo creëer je herkenning, wat we fijn vinden.

Voor een bedrijf in de buurt mocht ik onlangs zulke foto’s maken. Ik nam mijn mobiele studio mee op locatie en kreeg daar ruimte voorzien om mijn materiaal op te stellen. Ik koos voor een neutrale zwarte achtergrond waarop ik één van mijn speedlights (flitser), voorzien van een blauw filter, richtte. Dit geeft een mooie kleureffect wat de foto net iets interessanter maakt en zorgt ervoor dat mijn model loskomt van de achtergrond. Mijn tweede speedlight stak ik in een softbox en plaatste ik op ongeveer 45° ten opzichte van mijn model. Op deze manier wordt één kant van het gezicht goed belicht terwijl er aan de andere kant diepere schaduwen worden gecreëerd. Ook verschijnt er dan onder het oog (tussen de schaduwen) een verlicht driehoekje. Een driehoek die de wereldberoemde Nederlandse schilder Rembrand steeds in zijn portretten verwerkte. Om deze reden wordt deze lichtopstelling in de fotografie dan ook de ‘Rembrandtverlichting’ genoemd.

 

Hebben jij en jouw bedrijf ook interesse om geportretteerd te worden om zo jullie (online) zichtbaarheid te verbeteren?

Ben je op zoek naar een nieuwe leuke zakelijke portretfoto?

Contacteer me dan gerust voor meer informatie over mijn werkwijze en mijn tarieven

Joew

Stay safe

Ken

RECENT POSTS

    Laat een reactie achter