17 februari 2021

Tony’s Chocolonely, een merk waar ik graag voor werk


Of beter gezegd: waar ik graag voor zou willen werken. Maar dan is ‘werken’ meervoud en dan rijmt het niet op ‘merk’. En dan blijft het minder lang hangen bij jullie 😉. Nu dat ik de titel van mijn nieuwe blog aan jullie heb uitgelegd kan ik beginnen met mijn verhaal.

We kennen allemaal Tony’s Chocolonely wel. Sinds enkele jaren zijn ze niet meer uit de schappen van onze plaatselijke supermarkt te denken. Wikkels in felle kleurtjes en met hun merknaam in grote letters met een speels lettertype. Je kan er gewoon niet naast kijken. Wat ook opvalt, mij alleszins toch, is dat er buiten de merknaam en de smaak van de chocoladereep nog iets aan de voorkant van de verpakking staat. Iets heel belangrijks zelfs. Het kan jullie ook niet ontgaan zijn, het geeloranje stickertje met die illustratie van een ketting waar een schakel van gebroken is. Met de woorden: ‘samen maken we chocolade 100% slaafvrij’.

Dat is de visie van Tony’s Chocolonely en ook meteen de reden waarom ik graag zou werken voor Tony’s. Als fotograaf bedoel ik dan natuurlijk. Het zal onwaarschijnlijk plezierig en interessant zijn om bij Tony’s in loondienst te werken maar ik bedoel dus meer dat ik met veel plezier fotoreportages en allerlei campagnes zou willen uitwerken in samenwerking met dit (h)eerlijke chocolademerk. Als jullie meer willen weten over de visie en missie van Tony’s dan verwijs ik jullie graag door naar hun website: tonyschocolonely.com

Ik wil hier vooral mijn fotoreportages aan jullie en aan Tony’s laten zien die ik voor deze gelegenheid heb gemaakt. Ik kocht enkele repen chocolade, waaronder ook de limited edition sweet solutionreep met kitkatsmaak, en liet mijn creatieve brein foto’s bedenken waarvan ik dacht dat ze wel bij de huisstijl van Tony’s zouden passen. Ik bedacht  en plande hiervoor 3 verschillende fotoshoots.

 

Shoot 1: Foto’s met een menselijk element

Als je weet dat Tony’s streeft naar slaafvrije chocolade dan weet je dat ze de mens op de eerste plaats zetten. Cacaoboeren goed behandelen en ze een faire prijs betalen voor hun cacaobonen zijn daar kenmerken van. De eindgebruiker is ook belangrijk want die wil natuurlijk blijven genieten van de lekkerste chocolade. Chocolade van de mens voor de mens. Daarom zette ik mezelf als eindgebruiker mee in deze foto’s. Tenminste, ik zetten mijn handen mee in de foto. Om te laten zien dat deze chocolade voor mensen gemaakt is. En om te laten zien dat ik wel vier repen tegelijk vast kan pakken, haha. Chocolade van de mens voor de mens.

Shoot 2: De reclamefoto

Ik, als geduldig persoon die ik ben, ging shoot nummer 2 in zonder nog maar één kruimel chocolade te hebben gegeten van de 4 repen die ik had gekocht! Dat is commitment, hahaha. Voor de reclameshoot fotografeerde ik de vier ongeopende repen zo zodat het leek alsof ze in het lucht zweefden. Daar komt altijd wel wat photoshopwerk bij kijken maar dat vind ik ook gewoon heel leuk om te doen. Omdat de wikkels altijd zo fel gekleurd zijn wilde ik in mijn achtergrond ook felle en opvallende kleuren verwerken. Het is dan heel belangrijk dat de kleuren van de achtergrond en de kleuren van de wikkels goed bij elkaar passen. Zo sluit een groene achtergrond perfect aan bij een rode wikkel. Het is ook tof dat de kleur in de achtergrond in het midden lichter is en donkerder wordt naargelang je meer naar de buitenkant van de foto gaat. Zo springt je onderwerp er mee uit en leg je de nadruk hier meer op. Tenslotte maakte ik van de vier foto’s een vierkante collage die opvalt met z’n frisse kleuren.

Shoot 3: Foto’s in dezelfde kleur

Met één van de repen wilde ik nog een stapje verder gaan dus plande ik een volgende shoot. Dit keer zou de wikkel er deels afgaan om de chocolade en z’n speciale vorm te tonen. Whoohoo, dan zou ik na deze shoot eindelijk kunnen beginnen smullen van al dit lekkers, of had ik die andere drie repen al op en had ik enkel deze nog over toen ik het idee voor deze shoot kreeg? I guess we’ll never know…

Ik kreeg het idee om foto’s te maken met dezelfde kleur als thema. Meer specifiek, dezelfde kleur als de wikkel. Ik koos ervoor om dit met de groene reep te doen. Ik ging bij me thuis op zoek naar andere groene spulletjes en vond al snel een groen doekje, een groene placemat (opgerold) en een groen cutting board. Spullen die ik wel als onder- en achtergrond kon gebruiken om een groene sfeer te creëren. De kleur van de melkchocolade is bruin en omdat dit een kleurverschil geeft met de algemene groene kleur van de foto wordt je automatisch met je ogen naar de chocolade geleid. Wat uiteraard de bedoeling is. De rode letters, de gele strook en de hazelnoten in de chocoladereep zijn leuke accentkleuren die het overheersende groen doen breken.

 

 

Ik heb weer een geweldig leuke tijd gehad met het fotograferen van al deze chocolade. Hopelijk genieten jullie evenveel van het lezen en bekijken van deze blog en hopelijk reikt deze blog ook tot bij Tony’s Chocolonely HQ zodat zij ook kunnen meegenieten van mijn ervaringen. En bel me dan maar Tony’s voor die samenwerking 😉.

En nu hop, iedereen naar zijn lokale supermarkt voor die slaafvrije chocolade, GO!

Joew

Stay safe

Ken

RECENT POSTS

    Laat een reactie achter