2 juli 2020

Mijn foodfotografie workflow

Fotograferen is verhalen vertellen met beelden. Foodfotografie is daar geen uitzondering op. Met het fotograferen van eten wil ik jou doen watertanden en doen smachten naar wat er op de foto wordt afgebeeld. Om jou dat gevoel te doen krijgen is het juiste verhaal vertellen heel belangrijk. Hier lees je hoe ik zo’n verhaal creëer.

Ik zorg er eerst voor dat ik genoeg ruimte heb om comfortabel te kunnen werken. Ik moet zelf redelijk goed kunnen manoeuvreren tussen mijn te fotograferen oppervlak en mijn camera- en eventuele lichtstatieven.
Ik gebruik een statief om mijn camera op te zetten zodat ik mijn handen vrij heb om mijn beeld op te bouwen. Het maakt het me ook makkelijker om mijn compositie constant te houden.

Aan de hand van het te fotograferen onderwerp bepaal ik of ik het verhaal van links naar rechts of van onder naar boven wil vertellen. Als ik mijn verhaal van links naar rechts wil vertellen stel ik mijn camera horizontaal op, en ik draai mijn camera verticaal als ik mijn verhaal van onder naar boven wil vertellen.

Als ik mijn compositie heb bepaald dan kan ik mijn beeld beginnen op te bouwen. Belangrijk in foodfotografie is een onder- en/of achtergrond. Die bepaalt voor een groot stuk de algehele sfeer van de foto.
Een foto heeft altijd een hoofdonderwerp dus die wil ik een plaats in het beeld geven waar die volledig tot zijn recht komt. Een achtergrond en een onderwerp alleen op de foto kan soms een beetje saai overkomen (soms werkt het wel hoor, lekker minimalistisch ook). Ik maak mijn beeld dan interessanter door er props aan toe te voegen.
Die props moeten wel relevant zijn en waarde toevoegen aan je hoofdonderwerp. Dat maakt het verhaal compleet.
Als ik, zoals in deze foto’s, spaghetti met bier in de saus heb gemaakt dan is een glas bier erbij een waardevolle toevoeging. Hier stuk chocolade wegleggen zou een rare combinatie zijn met de spaghetti.

Tip tussendoor: ik bouw mijn beeld vaak eerst op met lege borden, lege kopjes, lege glazen,… Het is pas wanneer alles is opgebouwd en ik tevreden ben met dat resultaat dat ik het eten en/of drinken toevoeg aan het beeld.

Ik heb, zoals iedereen hoop ik, ramen in mijn woonst die zorgen voor een mooie lichtinval en mijn beeld op een natuurlijke wijze belichten. Van dit natuurlijk licht wil ik dus ook handig gebruik maken. Het is er gewoon dus waarom niet hé. Als ik toch niet helemaal tevreden ben van dit licht (het kan te fel zijn, of in een verkeerde hoek binnenkomen,…) dan zet ik mijn flitsers in om de boel te belichten.
Het grote voordeel van flitsers is dat die steeds hetzelfde licht afgeven en dus beter te controleren zijn dan natuurlijk licht. Denk maar aan het verschil in licht wat je ziet als je eerst in de zon loopt en plots schuift er een donkere wolk voor de zon. Groot verschil wat veel effect heeft op een foto.

Als ik dan tevreden ben met de opbouw van mijn beeld en mijn soort licht heb bepaald dan ga ik mijn camera instellen voor het beeld wat ik voor ogen heb. Ik wil zelf bepalen waar de foto scherp is dus doe ik de scherpstelling manueel. De hoeveelheid scherpte (aka de scherptediepte) bepaal ik door mijn diafragma in te stellen en aan de hand van mijn gekozen licht (natuurlijk of flits) bepaal ik mijn sluitertijd.

Als dat allemaal bepaald is doe ik enkele testshots en eventueel nog enkele laatste aanpassingen aan mijn beeld.
En als allerlaatste voeg ik dan eindelijk het eten toe.

En dan maak ik de finale klik.

Het is zo dat ik een goede voorbereiding tref als ik food fotografeer. Ik neem mijn tijd en zorg ervoor dat mijn te vertellen verhaal gehoord wordt door jullie, mijn watertandende kijkers. Smakelijk

Joew

Stay safe

Ken

RECENT POSTS

    Laat een reactie achter