10 juni 2020

Het belang van een goede foto

We leven in een zeer visuele tijd. We willen vanalles zien en we willen veel zien. En snel. We verkiezen het zien van een beeld boven het lezen van 1000 woorden. De beelden worden ons door allerlei apps en websites naar het hoofd gesmeten. Visuele content is overal, niet enkel online maar ook offline in het straatbeeld. Denk maar aan reclameposters, brochures en flyers. Allemaal bedrukt met foto’s.

We hebben foto’s nodig.  Bij het zien van een foto krijgen we ogenblikkelijk een schat van informatie over datgene wat op de foto staat. We zien in een nanoseconde wat er op het beeld staat en we verwerken die informatie ook ontzettend snel. Veel sneller dan dat we enkel een hele lap tekst voorgeschoteld krijgen. Krijgen we tekst én beeld dan begrijpen we die tekst sneller en beter dankzij de bijpassende foto.

Tegelijkertijd krijgen we ook bepaalde gevoelens bij het kijken naar een foto. Foto’s waarop lachende mensen staan maken ons blij. Een zonnige exotische foto doet ons hunkeren naar vakantie en een reclamefoto van een smakelijk gerecht maakt ons hongerig.

De kracht van een foto is immens. En vooral dan van een goede foto, gemaakt door een professionele fotograaf. Iemand met vakkennis. Iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen camera op zak, ingebouwd in onze smartphone. Waar op zich niks mis mee is. De camera’s in smartphones worden steeds beter en zijn prima om je alledaagse plaatjes mee te schieten. Maar het mankeert ze toch aan professionele kwaliteit. Dit ligt dan veelal aan de wel erg kleine sensor in het apparaat, de software die de onscherpte in de achtergrond (vaak niet goed) regelt en de beperktheid van het manueel aanpassen van je instellingen (ISO, sluitertijd en diafragma). Terwijl een spiegelreflexcamera, of de tegenwoordig populairdere systeemcamera (zonder spiegel), een veel grotere sensor heeft, verwisselbare lenzen op kan zetten en alle instellingen manueel aangepast kunnen worden. In de juiste handen zorgt dit laatste voor een veel origineler, kwalitatiever en professioneler beeld dan een smartphonefoto.

Op Google vind ik toch ook zo’n foto’s? Zeker waar, maar daar zitten allereerst vaak copyrightrechten op. En om geen schadeclaim van de originele fotograaf aan je broek te hebben gebruik je die dus beter niet. Vaak is de resolutie van deze foto’s ook niet goed. Als je die dan op je website zet of af laat drukken dan heb je kans dat je meer naar een abstract pixelwerk zit te kijken waar je niet zeker van weet wat de boven- en wat de onderkant is. Uiteraard kan je ook foto’s kopen op stockwebsites, daar bestaan ze ook voor. Maar de kans dat iemand anders die foto ook al heeft gebruikt op zijn website is erg groot.

En dat wil jij natuurlijk niet! Nee, jij wil unieke foto’s. Foto’s die iets zeggen over jou, over jouw als persoon. Of over jouw bedrijf en over jouw producten als je ondernemer bent. Foto’s die gemaakt zijn door een professional met professioneel materiaal. Dit geeft jou die authenticiteit die tegenwoordig o zo belangrijk is wil je een beetje opvallen tussen al het andere fotomateriaal, online en offline. Je zal er wel bij varen, geloof me.

Joew

Stay safe

Ken

RECENT POSTS

    Laat een reactie achter