8 september 2021

Fleur met kleur

Mooie kleurtjes in foto’s, we kijken er allemaal graag naar, niet? Vooral in foodfotografie is het fotograferen in kleur en het gebruiken van kleur heel erg belangrijk. Als je de juiste kleuren gebruikt maakt het het eten nog aantrekkelijker. Heb je ooit al eens een aantrekkelijke zwart-wit foodfoto gezien?

Er zit een hele theorie achter het gebruik van kleur in foto’s, teveel om op te noemen in één blog zelf, misschien spreid ik het dus wel uit over verschillende blogs.

Hét instrument bij uitstek om te volgen als je mooie composities op basis van kleur wil bekomen is het kleurenwiel. Wist je trouwens dat het kleurenwiel uitgevonden is door Sir Isaac Newton? Hij kwam in de 17de eeuw op het briljante idee om heel het kleurenspectrum om te zetten naar de vorm van een cirkel.

kleurenwiel

Het kleurenwiel kan eerst en vooral worden opgedeeld in twee delen, warme en koele kleuren. Alle rood-, oranje- en geeltinten vallen onder warme kleuren en alle groen- en blauwtinten zijn dan meer koele kleuren.

Ik heb zelf enkele product shoots gedaan met het kleurenwiel in gedachte en voor deze shoots heb ik me gebaseerd op monochrome kleuren. Meestal wordt de term ‘monochroom’ geassocieerd met zwart-witfoto’s maar dit zijn ook verschillende tonen en tinten van dezelfde kleur. Omdat in zulke foto’s niet de kleur maar enkel de helderheid van de kleur veranderd, zijn deze foto’s in balans en stralen ze eenheid uit.

Kiwi’s: monochroom groen

Voor deze kiwi’s ben ik mijn kleurbalans op gaan zoeken in het koele spectrum van het kleurenwiel. Door gebruik te maken van een grijsblauwe achtergrond, een blauw getint schaaltje waar enkele kiwi’s inliggen en een groene theedoek verkrijg ik koele uitziende foto’s. Het groen van de theedoek harmoniseert prettig met de groen opengesneden kiwi’s.

Coca Cola: monochroom rood

We kennen allemaal Coca Cola en we weten allemaal wat de hoofdkleur is van dit frisdrankenmerk: rood! Rood zit in het warme spectrum van het kleurenwiel, dit geeft dus warm uitziende foto’s. Ik gebruikte de nieuwste blikjes van Coca Cola en van Coca Cola Zero en een rode achtergrond. Ook verkoos ik er hiervoor om mijn macrolens te gebruiken zodat ik dicht op de blikjes kon focussen en dus zoveel mogelijk rode kleur in mijn beeld kon krijgen. Om deze foto’s extra aantrekkelijk te maken bespoot ik ze nog met een plantenspuit om die heerlijk verfrissende waterdruppeltjes te verkrijgen.

Het kleurenwiel heeft buiten deze monochrome of harmoniërende kleuren nog andere kleurencombinaties die de moeite waard zijn om te bespreken. Dat zal ik in een van mijn volgende blogs toelichten

Wil jij voor jouw merk ook foto’s die in een harmoniërende kleurensetting gemaakt zijn? Neem dan contact met mij op. Laat me jouw merk kennen en samen werken we aan een set productfoto’s van jouw merk op basis van het kleurenwiel.

Joew

Stay safe

Ken

RECENT POSTS

    Laat een reactie achter